torsdag 21 januari 2010

Tankar om en resa

Vi har startat en gemensam blogg för alla som deltog i Falkenbergs kommuns studieresa till London och BETT i förra veckan. Min "Glasögonreflektion" om studieresan och vad den gav för tankar och insikter, samt de andra deltagarnas reflektioner från samma resa finns att läsa här.

måndag 18 januari 2010

Ha 780 eller inte ha 781?



Har spenderat en del tid med siffror, summor och budget nu runt årsskiftet och har av förklarliga skäl inte kunnat låta bli att fundera på hur vi väljer att prata om pengar i verksamheten. En fras som kommer näst intill reflexmässigt, uttalas med eftertryck och emfas och gärna förstärks med en rynkad panna och bekymrad blick är:

- Vi har inte råd. Vi har inga pengar!

Det är nästan så att man förleds att tro att det är sant. Att det faktiskt är så att Falkenbergs skolor inte har en spänn och att verksamheten står på gränsen till avgrunden. Och visst, noga räknat så finns det nog inte mer än sisådär 780 miljoner att tillgå. Per år.

Slantarna ska räcka till mycket, det är alla, inte minst alla skolledare och tjänstemän som just nu sitter och pusslar med internbudget inför nästa år fullt medvetna om. Och det vänds och vrids på slantarna ganska många varv innan de nyttjas, inga tvivel om den saken, men faktum kvarstår. Vi har ganska mycket pengar att tillgå.

Vad jag grunnar mycket på just nu är hur vi väljer att prata om verksamhetens pengar. Vilka signaler vi sänder och hur det påverkar skolledare, elever, föräldrar och övriga medborgare. För om man säger en sak tillräckligt många gånger finns det en tendens till att det som sägs blir en sanning. Eller? Om vi då, så fort det handlar om kostnader i skolan, säger att vi inte har några pengar, tenderar det att ganska snart bli en vedertagen sanning. Det blir dystert, verksamheten tappar energi och vi förlorar en massa i utveckling för det känns som att det inte blir idé att ens försöka gör nåt.

Men hör nu alla! Det är inte sant! Vi har pengar!!!

Det vi däremot måste göra är att noga överväga hur vi ska använda dem så att de ger bästa möjliga nytta för eleverna. Och visst är det mycket roligare att fundera över vad man kan hitta på med 780 miljonerna än att gräma sig över vad man inte kan göra med den 781:a. Och har man roligt på jobbet gör man ett bättre jobb, och gör man ett bättre jobb får man bättre resultat ... Ja, ni fattar. Frågan man måste ställa sig är nog helt enkelt om vi har råd att fokusera på vad vi inte har. Det verkar i mina ögon inte gynna verksamheten över huvud taget.

Så där ja, nu var äntligen bloggandet lite på G igen. Gissar att det blir mer av den varan framöver. Tre dagar på och omkring BETT-show i förra veckan har sannerligen satt fart på hjärnan. Återkommer! ☺