torsdag 6 maj 2010

One size fits all?

Shopping i Freeport är en helt egen historia. Outlet efter outlet avlöser varandra utmed den charmiga huvudgatan och det finns mycket sannolikt något att köpa för alla som vill. Utbudet är enormt. Ett besök kan rekommenderas.

Mitt besök här handlar dock inte särskilt mycket om shopping, utan mest om en konferens om En-till-En och utvecklingen av konceptet. Nu på morgonen berättade Bette Manchester, Executive Director of the Maine International Center for Digital Learning, lite om hur man arbetat för att stötta lärare och ledare i utvecklingen av En-till-En. En mängd saker påverkar arbetet i Maines skolor. De ser olika ut, bär på olika kulturer, arbetar efter olika metoder, har olika socioekonomiska förutsättningar osv, osv. Så, när Bette och hennes kollegor för några år sedan ställdes inför den stora utmaningen att hitta sätt att stötta lärare och skolledare i utvecklingen av En-till-En, hamnade de i ungefär samma situation som jag gjorde på Freeports huvudgata igår när jag skulle shoppa lite till mig själv och mina barn. Med en mängd olika val att göra, många olika behov att tillfredsställa och knepiga beslut att fatta, allt med syfte att göra så bra så möjligt för så många som möjligt.(Jag har två döttrar så en del av er kanske förstår vilken utmaning jag stod inför.)

Att med detta utgångsläge hitta EN modell för hur man arbetar med skolutveckling och En-till-En faller naturligtvis på sin egen orimlighet. Istället handlar det om att göra just det som vi ska göra med våra elever, möta var och en på sin nivå och ge det stöd som varje individ, lärare, rektor eller skola behöver. Den ambitionen har Bette Machesters organisation i Maine och det bör ge resultat och kan inspirera andra.

Om min shopping gav resultat? Tja, vi kan väl säga att jag igår tog fokus på att möta mig själv och mina egna shoppingbehov på min nivå. Barnen ska få sitt senare i eftermiddag :)

1 kommentar:

  1. Kloka tankar och liknelser som jag som mamma till tre döttrar verkligen kan förstå!! =))

    Vi kan i En-till-En verkligen möta eleven på anpassad nivå. Det är en fröjd att se hur de verkligen lyfts av att ha individanpassad undervisning.

    Nu är det bara att blicka framåt och hitta det bästa för alla elever. Det kommer att gå så mycket lättare om vi hjälps åt.

    SvaraRadera