onsdag 25 november 2009

Undergroundrörelse

Har idag tillbringat några intressanta timmar i Nacka tillsammans med en grupp mycket engagerade och kompetenta personer som jobbar med skolutveckling och IT som redskap för detta. Målet med mötet var att tillsammans försöka hitta en riktning gällande forskning runt En-till-En, IT i skolan och pedagogisk utveckling. Initiativtagare är bland andra Microsoft, Apple och att antal kommuner som Nacka, Västerås, Malmö, Köping och Botkyrka samt någon friskola. Gemensamt för alla är att man kommit mer eller mindre långt i satsningar på personliga datorer till elever.

Diskussionen kom att handla mycket om de värden vi som arbetar med utveckling av IT i skolan tror på. Om hur vi gemensamt bör jobba med att lyfta fram goda exempel och argument och få fler att förstå varför vi tycker det här är så angeläget. Och så naturligtvis om vad vi gärna skulle se för inriktning på forskning om En-till-En.

Vi kom ganska lätt överens om att fokus på den forskning som vi vill se måste ligga på utvecklingen av lärande, lärmiljöer och lärarens roll. En inriktning med pedagogik, kunskapssyn och lärarroll i fokus. Samtidigt återvände vi flera gånger till den betydande vikten av ett gott ledarskap och det slår mig så här i efterhand att vi nog bör överväga att också studera det, liksom att vara måna om att tydigt koppla forskningen till våra aktuella styrdokument.

Summa summarum så behövs det forskning på alla de här områdena och jag hoppas verkligen att vi når fram till det. Några personer fick också i slutet av mötet i uppdrag att formulera ett förslag till ett forskaruppdrag. Ser med spänning fram emot att få ta del av det.

Det är en ganska märklig känsla att sitta där och inse att det här faktiskt handlar om en riktigt stark Undergroundrörelse som växer sig större och starkare för varje dag. Om processer som tar fart och utvecklas i en riktning som sällan pekas ut av rikspolitiken, men som av verksamheten bedöms som så viktiga att de är oumbärliga, oundvikliga och värda att driva och satsa på. Och plötsligt blir jag så oerhört glad. Glad över att det finns röster i Sverige idag som på djupaste allvar talar om att placera skolan i nutiden mot framtiden, om paradigmskiften och den största förändring skolans står inför sedan folkskolan infördes 1842. Det är en Undergorundrörelse som snarast borde lyftas upp i ljuset så att den, förutom ljus får luft och näring att växa sig stark och livskraftig. Händer det, kan vi prata paradigmskifte i skolan på allvar, ett skifte som är bra för vår elever.

Glad att få vara med om det här, hälsar en som också gladdes åt den atmosfär som mötte på YBC i morse. Kände mig som hemma. Tack för det!


2 kommentarer:

  1. När du skriver att du sitter där och inser att det är en undergroundrörelse som snarast borde lyftas upp ljuset så är du orättvis mot dig själv. Vi andra ser dig och dina kollegor som skogstokiga trädgårdsmästare som inte gör annat än gräver för att lyfta upp denna rörelse i ljuset! Fortsätt gräva, vi andra kommer springande med våra spadar. //Ulf Edman

    SvaraRadera
  2. Ja, visst känns det som en möktig flodvåg som sakta byggs upp. Kul att - tillsammans med bl a dig och Falkenberg - få tillhöra pionjärerna.

    Roligt att du gillar YBC. Det gör vi med! :)
    /Hans Renman

    SvaraRadera